- 0256-333309
- 0256-333309
Sarbatori Locale
- Prima pagină
- Contact
- Despre institutie
- Cultura locala
- Legislație (organizarea și funcționarea instituției)
- Conducere
- Organizare
- Regulament de organizare si functionare
- Organigrama
- Lista și datele de contact ale instituțiilor care funcționează în subordinea/coordonarea sau sub autoritatea instituției
- Structurile, organele de specialitate ale administrației publice centrale/locale și instituțiile publice finanțate total sau parțial prin bugetul instituției
- Structurile, organele de specialitate ale administrației publice centrale/locale și instituțiile publice coordonate de conducătorul instituției
- Structurile, organele de specialitate ale administrației publice centrale/locale și instituțiile publice aflate în subordinea instituției
- Unitățile care funcționează sub autoritatea instituției
- Guvernanța corporativă a întreprinderilor publice
- Cariera (anunturile posturilor scoase la concurs)
- Programe si strategii
- Rapoarte si studii
- Informatii de interes public
- Solicitare informatii. Legislatie
- Buletinul informativ (Legea 544/2001)
- Buget
- Bilanturi contabile
- Achizitii publice
- Formulare tip (cu menționarea timpului necesar completării)
- Declaratii de avere si de interese
- Comisia paritară
- Protecția datelor cu caracter personal
- Asistenta sociala
- Acordare stimulent financiar pentru nou nascuti cu domiciliul in jud. TM
- Ajutor pentru incalzirea locuintei alte persoane
- Alocatie pentru sustinerea familiei
- Legea nr. 448/2006
- Plan anual de actiune privind serviciile sociale
- POAD
- Stimulent financiar pentru nou-nascuti – Buget local
- Tichete de gradinita
- Tichete sociale – Masa calda
- Venit minim de incluziune
- Violenta in familie
- Alegeri locale
- Amenajament pastoral
- Anunturi
- Anunturi colective
- Anunturi – vanzare teren
- Coronavirus – COVID 19
- Informatii de mediu
- Integrare Europeana
- Legea Infrastructurii ANCOM
- Stare Civila
- Taxe si impozite locale
- Atestate Producator
- Registrul agricol si Fond funciar
- Dispozitii
- Sedinte Consiliul Local
- Urbanism
- Aparat Specializare
- Rapoarte Anuale
- Situatii de urgenta / SVSU
- Transparenta decizionala
- Proiecte de acte normative aflate în consultare publică
- Formular pentru colectarea de propuneri, opinii, recomandări (cf. Legii nr. 52/2003)
- Registrul pentru consemnarea și analizarea propunerilor, opiniilor sau recomandărilor
- Dezbateri publice
- Consultări interministeriale
- Proiecte de acte normative pentru care nu mai pot fi trimise sugestii
- Proiecte de acte normative adoptate
- Ședințe publice / Anunțuri / Minute
- Rapoarte de aplicare a Legii nr. 52/2003
- Numele și prenumele persoanei desemnate responsabilă pentru relația cu societatea civilă
- Registrul asociațiilor, fundațiilor și federațiilor luate în evidență de instituție
- Integritatea instituțională
- Cod etic/deontologic/de conduită
- Lista cuprinzând cadourile primite
- Mecanismul de raportare a încălcărilor legii
- Declarația privind asumarea unei agende de integritate organizațională
- Planul de integritate al instituției
- Raport narativ referitor la stadiul implementării măsurilor prevăzute în SNA și în planul de integritate
- Situația incidentelor de integritate
- Studii/cercetări/ghiduri/materiale informative relevante
- Ohaba Română – Adormirea Maicii Domnului – 15.08
- Ohaba Lungă – Nașterea Maicii Domnului – 08.09
- Ierșnic – Sf. Cuvioasa Parascheva – 14.10
- Dubești – Sf. Mare Mucenic Dimitrie – 26.10
In datele de mai sus, are loc, în fiecare din satele enumerate și „Ruga tradițională”, sărbătoare specifică acestei regiuni și comunități.
Ce înseamnă ruga în Banat. Cum sărbătoresc bănăţenii de la sate hramul unei bisericii.
Termenul de „rugă“ este specific zonei Banatului şi este o sărbătoare a unei întregi comunităţi, în timp ce în alte zone se foloseşte termenul de „nedeie“.
Imediat după Paşte, în satele bănăţene încep rugile, care se ţin la data sfinţirii bisericii, de obicei într-o sarbătoare dedicată unui sfânt. Organizarea rugii cade în sarcina “căpăraşilor”, doi sau trei membri ai comunităţii, care merg din casă şi adună bani pentru a plăti o trupă de muzicanţi, care să cânte timp de una, două sau trei zile. Ruga se ţine de obicei la căminul cultural al localităţii sau chiar în aer liber, dacă vremea o permite. În trecut, fiecare rugă avea un “naş”, o persoană cu avere însemnată, care dona o sumă importantă pentru organizare.
La acest “spectacol” se adună toţi membrii satului, împreună cu invitaţi lor: rude şi prieteni. Se ascultă muzică populară şi se dansează. Acasă, membrii comunităţii în care se ţine ruga îşi servesc invitaţii cu bucate şi băuturi alese. Fiecare sat are obiceurile proprii, însă structura e cam aceeaşi.
De exemplu meniul tradiţional al unei rugi din Banat este format din supă cu tăiţei, sarmale, cartofi cu carne şi plăcinte (prajitură). De pe masă nu lipseşte, bineînţeles, celebra răchie de Banat.
Dansul rugii e ca un vechi ritual
Bucătarul reşiţean Uica Mihai, cunoscut ca şi culegător de folclor, spune că a participat la zeci de evenimente de acest gen, la unele ca invitat, la altele ca profesionist, unde a gătit bucatele. El descrie cel mai important moment al rugii: deschiderea sau brâul. “Unul dintre cele mai importante momente ale rugii, dacă nu chiar cel mai important, este jocul, petrecerea din mijlocul satului, de cele mai multe ori în faţa bisericii, unde întreaga suflare a satului se prinde în brâu. Muzica începe să cânte ca un firicel, apoi din ce în ce mai pătimaş şi brâul este pornit de bărbaţii de frunte ai satului, Naşul Rugii, căpăraşii şi fruntaşii obştii. Ei joacă prinşi de umere, cu sticla de răchie purtată de la unul la altul, făloşi si plini de spiritul rugii. De abia după o vreme între bărbaţi, îmbujorate şi cu ochii plecaţi, se prind şi nevestele lor. Pe lângă brâul cel mare, copii care cresc cu muzica în urechi şi cu ruga în singe, încing un brâuleţ mai de o parte şi joacă şi ei foarte serioşi, gândindu-se ca nu peste multă vreme se vor putea prinde si ei în brâul cel mare unge joacă poganii. Mai trece o vreme şi din ce în ce mai mulţi săteni se prind în horă, şi saxofoanele şi torogoata încep să duduie şi brâul se încinge şi tot satul e ca un cuptor uriaş în care pâinea rugii se coace şi se rumeneşte”, povesteşte Uica Mihai. Pentru mai multe detalii: click aici